31 juli - Alexis Weak

Som kanske dom flesta vet så har Yran precis varit, och idag när vi va på stan träffade vi Alexis Weak och Rebecca & Fiona! Så nu har jag en kråka av Alexis Weak på skon! :)
Imorn ska jag iallafall till stallet, blir en sväng med Marika. Bloggar mera då.
Bjuder på en bild sen jag och en vän var ute och fotograferade !  :)
/ Hanna

30 juli - dagens blogg :)

Hejhopp, vi är med och tävlar om att bli dagens blogg hos http://idas.myshowroom.se/ .
Vi har därmed chansen att få ta del av alla hennes underbara läsare, och självklart vill vi dela med oss av vårat hästliv till ännu fler intresserade! :)
Om du själv har blogg och vill vara med och tävla så kan du anmäla dig HÄR!

/ Johanna & Hanna, ♥

29 juli - Promenad, mys, ridtur

Åkte ut till stallet och tog in Kajsa och Marika till 9, hovslagaren kom då.
Vi släppte in Agne till vinterhagen och jag gick en promenad med Mysan, benet är verkligen svullet, men vill inte skriva varför här. Sen spolade vi benet en stund och släppte in henne till Agne.
Så borstade vi Marika tills Kajsa var färdig, då tog vi ut henne och borstade, och jag satte mig på henne en stund medans hon betade. Sen sadlade mamma Kajsa och jag tränsade Marika. så red vi en sväng, mysigt, ska satsa på shorts varje gång det är finväder, då blir man ju brun oxå! ;)
Men marika var iallafall jättepigg, vi galopperade på ängarna och en skogsslinga, kunde knappt hålla henne.. hon gasade så mycket i en uppförsbacke att jag trodde att hon skulle lätta.. men jag fick väll knipa åt med knäna så gick det bra iallafall!
Sen blev hon superfin, tror hon aldrig har varit så fin förut, älskade häst!
När vi kom tillbaka fick dom mat och fick gå ut i hagen igen, mysig dag.
Pappa tog massa bilder ! :D

Marika

Kajsa

/ Hanna

29 juli - Hovis

Måste upp tidigt.. senare idag..
Ska till stallet och ta in hästarna åt hovslagarn på morgonen.
Sen tror jag nog att jag ska rida en sväng, får se om mamma hakar på :)
Uppdaterar sen :)
/ Hanna

29 juli - Mesken

dsc01198 (MMS)

Jag och Ronja har köpt armband.


28 juli - Vetlanda? Hemma?

Fick en kommentar, varför är du inte i Vetlanda på NF-SM? Jadu.. Jag har faktiskt valt att inte skrivit det här på bloggen, men eftersom ni frågar nu så tänkte jag att jag skriver ett inlägg om det.

Det är nämligen så att Mexx kändes ju lite stel och kantig i söndags. Men vi drog in han till FHG så Hasse fick titta på han. Och tyvärr, Mexx är inte riktigt fräsch. Han har en låsning i ryggen och vi vet om det är det eller något annat som har fått han att belasta kotorna fel. Han har under ridskoletiden inte gått i form på rätt sätt vilket har skapat dessa förslitningar. Han är inte halt men han går inte riktigt rent och därför känns det helt fel att åka 80 mil med en häst som inte är hundra. Vi får se hur vi ska behandla han och så men just nu vilar han och vi smörjer kotor och masserar osv, så förhoppningsvis kommer han bli bättre utav det. Så är läget just nu!


Världens allra bästa ponny, du betyder så obeskrivligt mycket för mig! ♥

/ Johanna


27 juli - långtur

red på en ganska lång tur idag med ylva, riktigt mysigt i kvällssolen sådär !
sen red vi ner till en mysig vik där marika fick plaska, höjdpunkten för henne !
hon var jättefin idag, har dock blivit lite tjock ;)
bjuder på bild från igår !

27 juli - Headern

Har redan fått kommentarer om den nya headern, ni får gärna skriva vad ny tycker :) Designen är inte riktigt klar, allt ska uppdateras :D

Jag har precis avnjutit en middag på bryggan i strålande sol hemma och innan dess varit uppe och pussat på min Mexx. Nu sitter jag och försöker boka biljetter inför yran, lyckas inte så bra så jag får väl köpa imorn istället. 3-dagars! :D För er som inte vet vad yran är så är det våran festival med massa bra artister, då hela jämtland samlas och våran president talar på torget och man träffar alla underbara och mindre underbara vänner! Klicka här för att lyssna på min yran 2011 spellista!


Ponnyn!


/ Johanna

27 juli - Starlight

Idag har jag ridit Starlight, han är så himla mysig och trevlig. Jag la på han Mexx dressyrsadel eftersom den ligger så himla bra på han. Vi red längs rakbanan, gjorde lite piaff, byten och mycket lösgörande dressyrarbete. Han var lite överladdad så vi gasade en raka och då vart han mer samarbetsvillig. Fina Staris!


Hahha, jag vet att alla gillar min outfit, ibland måste man få bjuda lite! (a)

/ Johanna

26 juli - operation kondition

galet hur dålig kondis marika fått när jag varit borta, men eftersom att bäbis är borta på semester och att hon inte har gått så mycket så har hon lagt på sig lite och blivit finfin. vi skulle ut och rida men eftersom att kajsa hade tappat en sko så fick jag rida själv. tog en barbackatur en sväng runt högen. en liten flicka ville klappa på marika som absolut inte tyckte det va nödvändigt att stå stilla när man va ute själv.. men hon var riktigt pigg, hon brukar inte ens lyfta ett ögonbryn för plastpåsar, idag kastade hon sig rätt över vägen när hon såg några kossor..
jaja, det var iallafall riktigt kul att få rida på min älskade häst igen !
bjuder på en urtjusig mobilkamerabild..
vet inte om det bara är jag eller om ni oxå ser att över ryggen har hon mera hull nu.
/ Hanna

26 juli - Staden

Jag och Hanna är på staden och myser runt. Blir uppdatering av oss båda när vi kommer hem. Sist men inte minst, en header :D Så håll utkik! / Johanna och Hanna


25 juli - Bildbomb från travet

Nu kommer alla bilderna från travet, bildbomb! ;) Dom små är klickbara!




Som ni ser på den här bilden tappar han höger fram (inner), kommer ur en snäv sväng i omhoppningen och då om jag ställer för mycket så tappar han inner ben, så det måste jag tänka på! Mycket ytter!



  

  

  

   

   


Foto: Ellen Lindow, Karin Ellnestad, Johnny Lundgren, Sara Hannerz och mamma!

/ Johanna

25 juli - Känner mig tom..

Jag känner mig så tom.. Skriver när jag har motivation igen, fast lite bra saker finns det.


Älskade ponny!! ♥

/ Johanna

24 juli - Min ponny.

Red ponnyn idag.. Han kändes lite kantig och stel, inte riktigt fräsch.. Hoppas inte att det är något allvarligt eftersom jag ska träna för Hasse imorn men vi får väl se hur han tycker att det är och så. Jobbade lite skänkelvikning och då blev han fin, men lite stel, hoppas det bara är efter tävlingen och så.

/ Johanna

23 juli - så gott som tillbaka.

nu är jag tillbaka efter 2 veckors sol.
det känns konstigt att sitta hemma, men eftersom att det spöregnar och åskar så tänker jag inte gå ut.
har riktigt stor lust med att gå ut och springa men jag är rädd för åskan.. :(
på måndag ska jag åka iväg och rida tror jag. saknar hästarna enormt mycket.
har väll inte så mycket mer att skriva om nu :)
/Hanna

23 juli - Hiss

Jag måste bara hissa blingbling, vad gjorde vi utan detta?! Vad allt skulle vara tråkigt då.. Samtidigt får det inte bli för mycket. Lagom är bäst! :) Speciellt när man matchar ;)

Vad tycker ni? Hiss eller diss?

  

/ Johanna

22 juli - Internet strul...

Mitt mobila internet vill verkligen inte fungera men nu ska jag skriva klart inlägget från igår som jag började med så ska ni få höra hur det gick :D
HANNA ÄR SNART HEMMA!!! :'D

/ Johanna

21 juli - Regionala tävlingar på travet

I eftermiddag var det regionala/nationella hopptävlingar på travet, anordnade av Brunflo RS. Jag red LC och LB, tänkte sammanfatta det lite.

LC. Dom har ganska tittiga hinder, vilket jag tycker är bra då jag har Mexx ;) Banan kändes bra, rytmisk och harmonisk, lite mjukt underlag men dom har ändå fått till det bra. Framridningen lite lång, men han taggade till ordentligt inne på banan! :) Han var riktigt fin genom hela banan, och jag hade ett mål, vara bäst helt enkelt! Jag red för vinst i omhoppning men det är inte alltid det håller så jag fick en rivning, tog en lite tajt sväng. Men vi hade snabb tid så jag hoppades såklart på att det skulle räcka till placering. En efter en red, och jag insåg att min ritt var bra. Till och med 5 sekunder snabbare än den bakom mig, 2an. Jag vann! Helt otroligt, jag var så chockad och lycklig. Så stolt över min underbara älskade ponny! ♥


Prisutdelning, LC.

LB. Han var minst lika fin i LBn om inte ännu finare! Han hoppade super, nuddade en så den föll ner. Men resten av banan hoppade han riktigt bra. Han var suuuper genom kombinationen. Riktigt skönt att få sådan bra debut i LB. Vi var första utanför placering!


LB.

Vad säger ni, vill ni ha en bildbomb? ;)

/ Johanna

21 juli - Lycklig tjej!

Nu ska jag slänga i mig lite mat och sen ska ni få resultaten från idag, om ni inte kan hålla er, www.equipe.nu! ;)
/ Johanna

20 juli - Peppad!

Fick en fråga om vad det är för utställning jag ska på! För er som inte förstått så åker jag och mamma på onsdag ner mot Vetlanda, en 77 mils lång resa. Vi ska på New Forest - SM och bara ha roligt, skapa minnen och skaffa oss rutin! Jag ska starta i en sk. LC-kombination, resultaten från LC:2, 90cm (LC) och Utställning räknas ihop :) Bara en vanlig drop-in utställning!

Idag joggade jag bara Mexx en liten stund nere på plan, han skötte sig och var riktigt fin! Har packat inför tävlingen imorgon nu, räknar med att jag startar ca 15.30, riktigt peppad! Var så länge sedan jag hopptävlade, nästan 2 månader. Men det ska nog gå bra, när man har världens bästa ponny!! :)
Red även Starlight en stund, red lite byten, piaff och försökte jobba honom i en lite högre form och verkligen trampa under sig för att sedan lägga ner honom i en lång och låg form. Så otroligt rolig häst! Mamma slängde upp mig för att testa lite ;)


Senaste hopptävlingen! :')

/ Johanna

20 juli - VETLANDA!!! :D

ALLA startlistor ligger nu ute :)
http://online.equipe.com/sv/competitions/2703

Fredag, LC:2 och LB:1
Lördag, LB:1 och Utställning
Söndag, 90cm (LC) och 1m (LB)

19 juli - Dressyrträning

Åh, Mexx är så otroligt underbar. Han går på finkan direkt, gör allt man ber om, står snällt, jobbar sitt max under ett dressyrpass, visar vilja och är så otroligt mysig! Så glad att man har den ponny man har! ♥
Idag jobbade vi på stora volten igen, efter ett tag fick jag rida på graman, vilken häst jag fick! Han vart helt annorlunda i galoppen, riktigt härlig! Hasse kan verkligen trolla!! Han fick jobba på ordentligt och när han kommer dit han ska vara blir han känslig för skänkeln och jag hoppas verkligen vi kan hitta det där i Vetlanda! :)
På torsdag är det hopptävling på travet, 90 och 1m. Woho! :D Imorgon ska Mexx få gå en promenad och få lite massage och ska friseras ordenligt, funderar på att knoppa på torsdag!
Förresten, nån fler än jag som längtar tills Hanna kommer hem?!?!?!


Mera bilder från dressyrträningen kommer imorgon!

/ Johanna

19 juli - Sjuk och sängliggandes

Efter en helt underbar träning sa min kropp ifrån.. Den orkade inte mer.. Jag la mig hemma, typ sjuk! Bättre nu men ska äta glass och sen ska jag blogga ikapp alla dagar!! Hoppträningar ,dressyrträning, ponnytrav, mysiga kvällar, sova i stallet, barbackaturer i grimma och världens lyckligaste tjej. Sen är det en ny header på G! Snart blir det uppdatering!! :)

/ Johanna


18 juli - Regn...

Nu ska jag och mamma äta lunch och sen bege oss upp till hästarna och sen ska ni få massa inlägg, bilder och kul från helgen. Har bot på travet, tränat lördag och söndag (hoppkurs) för Hasse, gjort massa annat roligt bus!

/ Johanna

17 juli - Hoppträning 2!

Idag var andra passet, hästarna var lite mör i kroppen efter att fått hoppa ordentligt igår. Så otroligt skönt att bara vara 3 i varje grupp, man får ut så otroligt mycket! Vi jobbade ganska mycket med markarbete och sedan hinder, fick fram en riktigt fin trav i Mexx, min underbara ponny! Riktigt roligt var det iaf, han jobbade på bra och vart riktigt svettig. Alltid så kul att rida för Hasse i det ridhuset, jag och Mexx trivs verkligen då!



/ Johanna

17 juli - Mot Statoil

Nu går jag, Ida, Anna och Marcus mot Statoil halv två på natten för att köpa korv, vi sover i stallet. Mysigt! Jag har stalltjänsten själv imorgon bitti, ska upp sju.. Undra hur det ska gå?! Aja, ska sova direkt på golvet utan täcke, härligt!

/ Johanna

16 juli - Hoppträning!

Idag var det hoppträning för Hasse, så underbart! Känns som om Hasse tycker om Mexx, och det känns ju jättebra. Hur som helst, hoppade lite övningar för att få hästarna att öppna upp sig osv, Mexx vart riktigt fin och hoppade superbra. Sista omgången låg hindrerna på ca 1.10 m. Var två kombinationer så nu har vi hoppar igenom det och Mexx har fått lite höjd i kroppen, vilket känns jättebra :) Dom små bilderna är som vanligt klickbara!



  

/ Johanna


15 juli - Travtävlingar!

Idag har jag varit på travet hela eftermiddagen. Tidigare på dagen red jag och mamma nere på plan, Mexx var så sjukt fin, jag blir så stolt över han, han utvecklas hela tiden och börjar bära sig själv. Allt tack vare Hasse, vad skulle vi gjort utan honom!! Hur som helst, kvällen tillbringades på travet, det var ponnytrav och jag var där och hejade och hjälpte till lite. Längtar tills jag får köra lopp!! :) Nu ska jag sova, börjar lite senare imorgon - skönt!


Min och Mexx första tävling - otroligt liten!

/ Johanna

15 juli - Styrkor och svagheter, del: 3

Mina styrkor, det är svårt att skriva vad man är bra på som ryttare eftersom man sitter på samma häst hela tiden. Men jag har ju ridit ridskolehästar så det som fungerar på alla kan jag ju skriva och det som passar på Mexx kan jag ju skriva. Sen är det alltid svårt att skriva massa positivt om mig själv.



Jag tycker själv att jag har en bra sits, nu när Åsa rättat till den ;) Nä, men jag har en bra sits i både dressyr och hoppning. Mexx är ganska svår att sitta på, både i hoppning och dressyr. Hoppningen gäller det att vara riktigt snabb, stöd och skänkel ända fram till hindret och sen snabbt fram med mycket eftergift då Mexx hoppar med ganska mycket hals! Sen snabbt tillbaka och stöd efter hindret, och samtidigt över hindret hitta det så han landar i rätt galopp. Men jag tycker att jag har bra sits i hoppningen och därför gillar jag bedömningen stilhoppning ;) Det syns även i protokollen både i stilhoppning och dressyr, och det är kul :)

Jag tycker jag är bra på att förstå, ta in och ta åt mig, ändra på saker. Som nu när jag ridit för Hans, jag förstår, jag gör och det funkar! Så himla härlig känsla! Och jag kan ta med mig det tills jag tränar själv hemma och hitta tillbaka till den kändlan och det är så himla härlig!


14 juli - Älskade ponny!


14 juli - Min underbara ponny

Red ner till ridplanen idag och jobbade Mexx, tänkte på allt Hans sa. Yttertygel, innerskänkel, tempo, takt och allt sånt ni vet och det funkade. Galoppfattningarna var helt klockrena i vänster galoppen idag. Red serpentiner över hela banan med byten på mitten, vart riktigt fin! Min underbara ponny utvecklas mer och mer, han orkade verkligen bära upp sig i galoppen idag när han var riktigt lösgjord! Så kul att känna.



/ Johanna

13 juli - Dagens ridning

Red rakbanan idag. Jobbade med allt Hans sa igår och verkligen försökte få den där känslan jag kände igår, fick den stegvis och sedan när vi red en stund på volten så hittade verkligen det där. Testade göra dom små galoppfattningarna vi gjorde igår och nu var galoppen helt underbar! Riktigt nöjd!
Sen har jag lärt Mexx ett trick.. Om man stannar i en vattenpöl och säger plaska, så plaskar han som en tok. Ska se om jag kan få in filmen på bloggen så får ni se ;)
Nu ska jag heja fram fotbolls-tjejerna till VM-final , :D

Bildbrist, men snart kommer våran fotograf Hanna hem!

NY HEADER PÅ GÅNG! Håll utkik under nästa vecka så kommer hela bloggen att ändras, till det bättre! :D

/ Johanna

13 juli - Tävlingar

Några har frågat mig när jag ska tävla och vart, har därför knåpat ihop ett litet schema som det ser ut just nu. Tävlingar med kursiv stil är lite osäkra så där får vi se hur det blir. Dom med stjärna är jag redan anmäld till :) 

Datum

Arrangör

Gren

Häst

Övrigt

*21 juli

BrunfloRS/Travet

Reg. Hoppning

Mexx

 

*28 – 30 juli

Vetlanda RF

Hopp/Dressyr

Mexx

NF-SM

*5 – 6 augusti

ÖFRK

Lok/Reg. Hopp

Mexx

 

*14 augusti

Ånge RK

Lok. Hoppning

Mexx

 

*20 – 21 aug.

Övik RK

Reg. Dressyr

Mexx

NM

28 augusti

Ånge RK

Lok. Dressyr

Mexx

 

11 september

Frösö SR/FHG

Lok/Reg Hopp

Mexx

 

17 september

Bräcke RK

Lok. Dressyr

Mexx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 juli - 90 cm, 1 m.
28 juli - LC:2, LB:1
29 juli - LB:1, Utställning
30 juli - 90 cm, 1 m.
5 augusti - 80 cm (CR), 90 cm
6 augusti - 90 cm, 1m (Stilhoppning)
14 augusti - 80 cm (CR), 90 cm (Stilhoppning)
20 augusti - LB:0, LB:1
21 augusti - LB:1, ev. debutera LA:1

Så ser det ut just nu! :)

/ Johanna


13 juli - Styrkor och svagheter, del: 2

Då har vi kommit till Mexx svagheter. Det är betydligt svårare att skriva det för jag vill inte låta nervärderande på den jag älskar mest.


Mexx är en helt underbar ponny men han är otroligt tjurig ibland, han kan vägra gå framåt och bråka och greja. Jag som har dåligt tålamod så blir det en jättedålig kombination. Men bara man lirkar och övertygar honom så går han framåt igen så det är ju ingenting som hänger sig i. Men jag är ändå ofta orolig att det ska hända mitt i ett dressyrprogram.

Ibland kan Mexx vara otroligt nonchalant, en gång på tävlingen saktade han av till trav innan ett hinder och travade över det.. Han tycker inte att hoppning är kul när det är för lågt. Ibland så river han pga. det och det är lite jobbigt..

Vi ska träna bort det här och få bort det dåliga! Annars är han världens underbaraste ponny! ♥



/ Johanna

12 juli - Jag älskar min ponny ännu mer om möjligt!

Var ju egentligen tänkt att lägga upp inlägget om Mexx svagheter men det kan jag bara inte göra efter en sådanhär dag!! :D

Jag och mamma åkte upp till stallet någongång vid 15 och pysslade med Mexx. Lastade honom, han var sådär supersnäll idag också. När vi kom fram till FHG lastade vi av Mexx, gjorde ordning honom och red fram. Han kändes lite trög och ville inte riktigt söka något stöd. När vi sedan kom in i ridhuset så var det första Hans sa "snygg ponny" och jag vart så stolt. Jag hann bara rida några steg sen satt Hans upp och checkade av honom. Skapade lite mera rygg och fixade till honom. Sen fick jag rida honom på ett helt nytt sätt. När han väl släppte efter fick han ett helt nytt steg och ett svanslyft, han fick ett schvung i steget, som han aldrig någonsin haft! :D
Red hela passet i trav, lättridning, bara för att hitta känslan och få Mexx dit vi ville. Jag har aldrig varit så nöjd med ett ridpass som detta, värt varenda krona! Efter sa Hans att jag ska vara jättenöjd med min ponny och att jag köpt en jättetrevlig häst!
Har bokat in hoppträning med Hans lördag och söndag, sedan dressyrträning två gånger innan Vetlanda! :)
Ronja skulle egentligen ta lite kort men det glömde hon bort ;)


Älskade ponny!

/ Johanna

11 juli - Styrkor och svagheter, del: 1

Det var en som nappade på min idé tidigare. Så då tänkte jag skriva om Mexx styrkor och svagheter, sedan mina styrkor och svagheter.


Mexx styrkor

En utav Mexx styrkor är att han är så otroligt snäll. Jag har aldrig träffat en snällare häst en Mexx. Han är snäll precis överallt, i stallet, på gången, i boxen, när man rider, när man ska lasta, sko, klippa, på tävling, när andra rider. En riktigt genomsnäll ponny, gör precis som man säger och lämnar man honom med boxdörren öppen eller honom lös på gången så står han på samma fläck ända tills man säger åt han eller flyttar på han. När man är på tävling så står han lugnt och snällt på transporten, han är lugn på tävling (dock älskar han att gnägga, gärna över hinder) och sköter sig exemplariskt. Han är aldrig dum när man håller i honom, och buffas och knuffas nånting. Ibland kommer det en liten mule och kryper in famnen men aldrig våldsamt och då kan man ju inte annat än smälta.

 
Lugn på tävling och ha med sig överallt, och så otroligt snäll, rida barbacka är heller aldrig ett problem. 

Mexx han är verkligen tryggheten själv. Har aldrig ridit en häst som är så trygg i sig själv som Mexx är. Han går fram precis överallt, plaskar i vattenpölar, red förbi fyra spelautomater och en hel skrothög häromdan och han brydde sig inte ens. Han är så otroligt trygg och riktigt enkel att ha och göra med. Slippa tänka på om han är rädd för nånting. Han kan springa över presseningar och gå igenom tunnlar, skritta på lång tygel fast att det kommer ett tåg i 120 km/h bara några meter ifrån han. En riktig superponny!

Hans styrka inom dressyren är att han har lätt att komma i form och komma under sig med bakbenen. Han är visserligen inte fulländad och formen är inte perfekt men det blir stadigare och stadigare för varje dag. Den enda gång han inte orkar bära sig nu är i galoppfattningarna och dom blir ändå bättre och bättre för varje dag. Hans förmåga att ta in, förstå och utveckla sig är också så otroligt bra inom dressyren. Att han utvecklas varje dag får en själv som ryttare att också utveckla sig, med hästen.

 
Hoppar över oljefat utan problem och trampar på fint i dressyren!

Jag hoppade ju tidigare hästar som inte hade så mycket egen framåtbjudning och åkte ofta av. Jag var riktigt hopprädd där ett tag. Men det fanns en häst som tog mig tillbaka till den där glädjen att hoppa - och det var Mexx. Finns absolut ingen underbarare hopphäst än Mexx. Han är så otroligt ärlig på hinder, hoppar i alla lägen! Det kan vara oljefat, vaxdukar, regnbågar, sockerbitar, stolar, växter och allt möjlgt. Han hoppar ändå! Han hoppar alltid, oavsett han kommer rätt emot eller inte. Han har fått mig tillbaka till glädjen att hoppa.



/ Johanna

11 juli - Mysig ridtur

Kom ganska nyligen hem från en supermysig ridtur. Red vägen till Holmsjön idag igen, riktigt bra att intervall träna lite på för att checka av Mexx kondition. I slutet av vägen finns en vändplan, perfekt för lite dressyrarbete. Eftersom Mexx varit lite svår att fatta galopp på rakt spår utan någon stöttande vägg så red jag på volt idag bara för att checka av så att inte jag gör något fel när jag fattar galopp. Det gick hur bra som helst idag, eftersom jag red i hoppsadeln idag red jag lätt under hela tiden och han var superfin! :) Galoppen blir bättre och bättre för varje dag, även i högersidan.
Skrittade nästan hela vägen hem. Stannade och plaskade i några vattenpölar på väg hem bara för att Mexx älskar det, min söta ponny!


Plaskponny

/ Johanna

10 juli - Lycka

Igår var vi på Hoting, travhästen fick ihop 2000 kr och vi var väl ganska nöjd. Speciellt jag som fick han som ridhäst lite mer ;)
Jag och Julia blev kvar i Hoting till åtta nångång på kvällen. Vi stannade i Strömsund på vägen hem, åt och gick på Dundermarknaden. Eftersom vi var så sen hem från Hoting så sov jag hemma i stan och fick skjuts med en kompis ner till stugan nu på eftermiddagen. Ska upp en sväng till Mexx nu, ingen ridning men pyssla om han lite.

/ Johanna

9 juli - Hoting

Idag kommer uppdateringen inte vara den bästa, åker med travhästen till Hoting och startar. Hoppas han får ihop lite pengar nu då! Jag åker med Julia dit så vi ska ha kul hela dan :)
Bloggar när jag kommer hem om hur det gått, ska upp till Mexx på morgonen och pussa på han innan vi åker :)

En utav dom bloggar jag läser är www.svartogul.blogg.se, troligtvis en av mina favoritbloggar inom hästsporten. Den ägs utav min supercoola vän Jojjo (lovar finns ingen fränare än henne) och min supersnälla vän Sandra. Riktigt härliga tjejer! Hur som helst, funderar på att sno Jojjos idé om att skriva om sina egna samt hästens styrkor och svagheter, vad tror ni om det?



/ Johanna

8 juli - Blingbling!

I måndags när jag och mamma var i Sundsvall kom vi på att vi skulle blinga lite saker hemma.. Så vi köpte med oss bling-stenar hem och idag satte jag mig och blingade dom två saker som vi tänkte mest på.


Min hoppsadel. (a)



Mammas hjälm.

Tänkte blinga mina stigbyglar och stigläder, samt mina sporrar i dressyr så att dom matchar mitt guldiga swarovski pannband.

/ Johanna

8 juli - Vallas Mexx

Vad heter hästen? Vallas Mexx
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Det är ett fint namn :)
Vad kallar du hästen? Mexx, Mexxen, Lurven, Vännen
Vad kallar andra hästen? Mexx
Hur gammal är den? född 2002
Vilket år/månad/dag föddes den? Det står både 2 och 3 maj i passet men jag går på 2 maj.
Vilken färg har den? Brun
Har den några tecken? Stjärna och en vit bakhov på höger sida
Hur hög i mankhöjden? 144 cm
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
vem red in/utbildade hästen? Ingen aning, men han är uppfödd hos Valla Ponnyklubb

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Han har blivit det nu, men han är ganska svårriden och inte så stark.
Hur är den i skritten? Lugn, avslappnad, ibland lite för lugn
Hur är den i traven? Lite spänd och trippig och inte vilja söka sig ner ibland men blir oftast lugn och fin efter en liten stund
Hur är den i galoppen? Han har ganska "stötig" galopp men när han väl kommer rätt så blir den jättehärlig. Kan vara lite yvig ibland.
Kan den skänkelvikningar? Ja.
Kan den öppna/sluta? Bara jag gör rätt men han tycker det är ganska jobbigt..
Kan den galoppombyten? Han gjorde det igår på plan när jag skulle testa men det är inte alltid han är villig. I hoppningen gör han det alltid.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Ja, det är en stark sida hos han.
Är hästen pigg? Ja, det är han, helt lagom!
Är hästen trög? Nej, kan bli ibland.
är hästen stark? Kan bli, men inte så ofta. Speciellt i höger sidan. 
Är hästen het? Inte överdrivet, kan bli det ibland i hoppningen.
Bockar den? Inte gjort med mig, men när han kom till ridskolan 2008 så bockade han när man fattade galopp.
Har du bockat med den? Nej
Stegrar den? Hänt en gång
Har du stegrat med den? Ja
Sparkar den bakut? Ja, ibland, oftast när man han ländtäcke och man lägger till spöet bara för att det låter så mycket.
Har du sparkat bakut med den? Ja
Skenar den ofta med dig/andra? Nej
Har du skenat på den? Ja
Är den tittig? Inte alls, han är verkligen tryggheten själv. Aldrig blivit rädd för nåt.
Har du badat tillsammans med den? Nej
Har ni hoppat tillsammans? Ja

Hoppar hästen bra? Otroligt
Gillar den att hoppa? Han älskar det!
Har den bra hoppteknik? Ganska, inte den bästa men han älskar att hoppa så han hoppar allt!
Hur högt brukar du hoppa med den? Det beror helt på vad vi gör men vi har hoppat 1.20
Hur ofta hoppar du den? En gång varannan vecka, ibland oftare
Står hästen i box? Ja
Hur mycket och vad äter hästen? Just nu går han på bete men annars äter han 0,5 betfor, 0,5 korn, 0,5 havre och ca 8 kg hö.
Går den i hagen varje dag? Ja
I en stor eller liten hage? Jättestor!
Hur länge går den ute per dag? Just nu går han ute dygnet runt om det inte är något speciellt. 
Har den vindskydd i hagen? Ja ett riktigt stort med hö i.

Borstar du hästen före och efter ridningen? Självklart
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Svampar på vintern och duschar då vädret tillåter
Hur länge brukar ni rida varje gång? Varierar beroende på vad vi gör
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Svårt att beskriva när jag sitter upp så finns det bara där
Vem äger hästen? Jag/Mamma
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Minst 3 år till
Är hästen snäll i stallet? Jättesnäll
Kan hästen stå lös i stallet? Jaa, jag brukar släppa henne på gången och gå iväg
Måste hästen vara uppbunden? Nej men brukar oftast ha henne det när jag ska göra i ordning henne
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Både och, beror på hur han är



Typiskt mamma att kapa hovarna ;)

/ Johanna

8 juli - Beger mig mot stallet

Nu åker jag och mamma upp till stallet för att rida en sväng.
Igår red vi på ridplanen, Mexx var lite tjurig men släppte sen och han vart riktigt fin, jobba mycket galoppfattningar, tempoväxlingar och övergångar. Så skönt med egen ridplan!
Idag ska vi rida rakbanan tror jag. :)



/ Johanna

7 juli - Vi ska ha kul nu

På tisdag ska jag träna för Hans på FHG , ska bli så himla roligt :)
Sen dröjer det inte mer än två veckor så är det Brunflos hopptävlingar på travet! Efter det åker vi på våran stora resa... :D Sedan när vi kommer hem blir det vila och sen är det massa roliga tävlingar i närområdet. Jag längtar verkligen!


6 juli - Varma sommardagar

Igår jobbade jag på travskolan en sväng och hjälpte till med höhämtning. Tidigare red jag och mamma till Holmsjön, vändplanen där är en riktigt fin volt att jobba lite på. Flyttade Mexx undan skänkeln och försökte verkligen få honom loss i höger, och ridbar i galoppen. Han vart riktigt fin! Längtar efter varje gång jag ska få sitta på han, det är så himla roligt! :)
Idag var det lite för varmt för att rida.. Hatar värmen jag med.. Så idag fick hästarna vila och få lite pussar bara.
Tänkte lägga upp några fina bilder sen barbacka turen, riktigt mysigt! Nu är alla bilder från Njurunda uppe :)

/ Johanna


5 juli - runt kälen.

red marika runt kälen idag, tycker att det är onödigt med sadel då jag får bättre sits utan, och sadeln glider fram.
fick dock lite ont i rumpan på slutet, 1,5 mil barbacka, de ni !
men hon var jättepigg och glad, känns bra att hon inte alls är ledsen över att mariella har flyttat ner på byn.
hon var ju ledsen väldigt länge då mareld flyttade. men vi galopperade och skrittade mest, då det inte är lika skumpigt då. uppför en backe gick det riktigt fort faktiskt..
det var riktigt rolig, kommer inte rida på 3 veckor nästan. surt.
/ Hanna

4 juli - Irriterad

Blir så j*vla irriterad på Telia.. och blogg.se.
Åhh.. Nu ska jag åka upp till Mexx och pussa på han i mina nya röda ridbyxor som jag inför skaffat i Sundsvall på Hööks idag, så det så!
Har handlat massa annat också, ni får väl se när mitt internet fungerar igen.. :)

4 juli - Bilder från Njurunda

Herregud vad jag är värdelös på att uppdatera! Ni måste skälla på mig! Måste ju börja sköta mig när Hanna åker bort!
Nu kommer iaf dom efterlängtade bilderna från Njurunda ;)
Klickbara som vanligt!

  
  
  






Nu är alla bilder uppe :) Jag raceade som en hoppryttare på ärevarvet, glömde helt bort att det ska vara fint (a)

/ Johanna

4 juli - Lite uppdatering.

Tänkte uppdatera eftersom jag varit så dålig på det, imorn ska jag iallafall rida igen, tänkte att mamma ska även få ta lite kort då :')
Sen tänkte jag passa på att säga att efter imorn kommer jag ha väldigt dålig uppdatering.
För då reser jag bort i 2 veckor och vet inte om jag kommer ha tillgång till någon data.
Ni får nöja er med Johanna den perioden.
/Hanna

3 juli - Kvällssol

Var ute ikväll på Marika i kvällssolen, galopperade massa barbacka, det är kul att se sina egna framsteg sådär. Sen plaskade vi lite osv. när vi kom tillbaka fick hästarna mat och en dusch med myggmedel. Kajsa lyckades pricka in att kliva på mig, har riktigt ont i foten.. Stora tjockishästen..

/ Hanna

2 juli - Ingen bra uppdatering

Var ute och red barbacka på Mexx en sväng, mamma fotade en del så det blir lite bilder senare ikväll eller imorgon. När Mexx kom till Ås kunde man inte rida han barbacka, vad han utvecklas hela tiden, har så lätt att lära så länge han har förutsättningarna för det :)
Ikväll sover jag på travet eftersom jag jobbar imorgon och börjar 7, så då är det lättare att sova där.
Nä nu ska jag bege mig, ska träffa Hanna en sväng också!

/ Johanna

bloglovin
RSS 2.0