31 maj - Markarbete

Jomen gissa vem jag red idag ?????
Kan inte ha varit Mon Ami iallafall.
Red i blingbling-stövlarna för första gången på länge. Dom har ju varit paj, men nu är dom lagade !
Gick bra idag. Valde att rida utan stigbyglar, så jag kom ner ordentligt i sadeln. Hon blir finare då.
Vi körde lite markarbete. Hon lyfte jättefint på fötterna och "vilade" på steget över bommarna.
Hon blev fin iallafall.
Hade inte så mycket mer att skriva om.
Tänkte och fick till bättre handställning idag, och då blev hon inte lika låg heller :)
bjuder på gammal sommarbild från förra året. Har slut på hästbilder och orkar inte hämta USB-minnet... :')


/Hanna

31 maj - Sjung om studentens lyckliga dagar

Ja, om 1 dag och 3 år, då tar jag studenten! Helt sjukt..
Hur som helst, skolan nu innan avslutningen är inte mycket, väldigt meningslöst. Ni såg ju fika bilden, det var våran NO-lektion med våran lärare ;)

Igår red jag Mexx, vi hade vikarie, Kjell! Han var fin i början, sen skulle vi jobba öppna och sluta vilket han inte alls ville.. Vart lite bråkig men sen när vi galopperade vart han suuuperfin! Rätt nöjd ändå, vi rider ju inga program med öppna och sluta än så vi hinner nog fixa till dom innan det är dags ;)

Kul att Hanna bloggar igen! :D
Vi två åker ju iväg med mamma och Mexx till Wången på torsdag, Hanna är ju världens bästa hästskötare och fotograf om ni inte redan visste det ;)

/ Johanna

Fika med tjejerna!

dsc00028 (MMS)

Fika med tjejerna på Törners, mys! / Johanna


30 maj - HÄR ÄR JAG !

Hej, tittut, hallå ! osv..
I'm back !
Nejmen iallafall, har inte haft något att skriva om eftersom att jag har gjort lite annat i helgen..
Men idag har jag ridit. Marika kom till mig i hagen och sen stod vi och mös massa.
Hon ville inte vända till bäbis som hon brukar vilja, utan idag skrittade hon på bra redan från början.
Hon blev verkligen jättefin efter ett tag. Hon tar ju liksom ganska lång uppvärmning innan hon kan börja jobba.. ;)
Men är supernöjd iallafall. Såret är inte läkt ännu :(

börjar bli läge föratt ta lite nya fräscha bilder snart..

/ Hanna

29 maj - Less tjej

Åh vad irriterad jag blir! Dom har ändrat bedömning i 1m (LB) på torsdag så nu är det A:0+A:0/A.. Meningen att vi skulle hoppa A:stil var för att då är det bara sju hinder och det tror jag blir bättre för Mexx. Nu byter jag klass och hoppar 90 cm (LC) ist.

Stor diss!

/ Johanna

29 maj - Fina Mexx

Idag var Mexx jättefin igen :) Red inne i ridhuset och han travade på bra, tog i ordentligt med baken och fick upp ryggen. Galopparbetet var lite sämre idag än igår.. men men :)
Vi åkte senare upp för att mamma skulle testa en häst inför sommaren och då fick jag också rida, en söt liten ponny. Hon var ganska stark och stel men när vi gick hem vart hon riktigt fin. Kul att få sitta på nya hästar!

Vart håller Hanna hus? Jadu, ingen aning. Har pratat med henne under helgen men hon har mest varit knäpp :) Vet att hon ska ut och rida i Dvärsätt imorgon innan hon ska på skolan, var egentligen meningen att jag också skulle med men jag tar sovmorgon och jobbar med min teknik uppgift innan jag åker och bowlar med klassen!
Nu ska jag ringa Hanna och klaga på henne. :)



/ Johanna

29 maj - Mot stallet!

Nu åker jag och mamma mot ridskolan för att rida och pussa på min Mexx.



/ Johanna


28 maj - Känsla

Att hitta den perfekta känslan är så otroligt svårt men idag fanns den där!
Red Mexx ute på planen på ridskolan, han blir alltid så himla glad när vi går ut istället för in :) Mycket mer energi och lättare att jobba med. Värmde upp, red genom en storvattenpöl som han tyckte var jätterolig! Sedan tränade vi lite öppna, skänkelvikningar och smågaloppvolter. Red sedan igenom galoppen i LB:1 någon gång i varje varv, han blev riktigt fin, precis som jag vill ha honom!

Eftersom ni säger att vi är så dålig med bilder så kommer här massa. :)
Bilderna är klickbara!

   

  

  





/ Johanna
  

27 maj - Hiss och Diss!

Hiss!
Idag ska jag hissa sommaren. Jag och Hanna håller på att planera våra somrar för fullt. Hanna åker till Cypern i två veckor (tråkigt för mig!). Jag jobbar i ungdomsstallet på travet tre veckor. Åker på en hel del tävling här runt omkring, Brunflos tävlingar på travet ligger definitivt på planeringen :)
Har även tittat på tävlingar i Norge (mitt sista år på ponny att tävla internationellt, den chansen kan man inte missa!). Men det jag vill hissa allra mest är min, mammas och Hannas minisemester ner mot södra Sverige, är det någon som kan gissa vad vi ska göra där? ;)

Diss!
Mexx står ju på ridskolan och har därför viss utrustning som jag gillar mindre, nämligen dessa säkerhetsstigbyglar som ser ut som en.. korg? Hur som helst, riktigt världelösa!

 

/ Johanna

Tillägg, Wilma skrev att dom var superbra för att man inte åker in med foten efter man använt sådana och det är mycket möjligt men på ridskolanshästar är dom så smal att jag inte får in mina fötter och glider ur, jämt och ständigt! Kanske blir att köpa ett par i rätt storlek sen ;)

27 maj - Jag har det bra, mitt liv rullar på

Som rubriken säger, jag har det bra, mitt liv rullar. Så sjukt bra, rullar så sjukt fort. Om mindre än 2 veckor går jag ut 9an, det är helt sjukt hur fort fyra år kan gå. Det var ju igår vi var små skitungar som satt i klassrummet och var jättenervösa. Extra bra är för om fyra dagar har jag en helt egen häst, det är helt sjukt. Så lycklig man kan bara kan bli!

Kommer fortfarande ihåg det där första ögonblicket, hur vi bara klickade, jag och min Mexx. Hade ridit i ett och ett halvt år, var hopprädd och riktigt feg. Men jag var ännu fegare för att säga nej, och det skulle ju faktiskt bli lite roligt, att vara reserv i hopplaget 2009. Hur som helst, den lördagsmorgonen klev vi upp och det spöregnade. Vi åkte mot Ås. Mexx krånglade som vanligt men gick till slut på. Jag var så glad att jag hade med mig hela laget, jag hade ju aldrig hoppat högre än 80 cm och hade suttit på Mexx i dressyr en gång. Kändes konstigt. När jag satt mig i bilen kände jag hur det knöt sig i magen.. Regnet stod som spön i backen och klasserna hade ändrats om, det var ingen clear round på 80 cm längre, det var en riktig klass med omhoppning på 90 cm. Vi hade ingen uppstallning, Matfors hade inget ridhus och efter 10 min var vi genomblöt och kall. Värmde upp Mexx och hoppade lite, var så otroligt nervös. Väl inne på banan tog jag stora vägar och försökte rida Mexx bra. När vi var klar spred sig ett stort léende i mitt ansikte, vilken ponny! Plötsligt hörde jag hur någon i högtalarna sa, "Och in på prisutdelning vill vi ha Johanna Maria Bergqvist och Vallas Mexx." Helt sjukt, jag var placerad 4a i min första hopptävling och jag fick rida ett ärevarv, lyckan var på max!

Förra helgen åkte jag, mamma och Hanna iväg med Mexx helt själva till Ånge. Hanna sov här, vi lastade Mexx som nu mer bara går på utan några problem - så duktig han blivit. Jag och mamma har full koll tillsammans, alla grejer är på plats och jag är lugn. När vi kommer fram vet jag exakt vad jag ska göra, kollar tävlingsplatsen, visar papper och tar det lugnt. När jag sätter mig på Mexx pirrar det till i magen. Men när jag börjar rida släpper det. Vi rider fram och går sedan till framhoppningen, jag vet hur jag ska hoppa fram Mexx för att han ska bli som bäst. När dom ropar "och Johanna Bergqvist kan göra sig redo", då pirrar det i magen igen. Rider in på banan och när jag hör "Varsågod och rid!". Då släpper all nervositet, jag och Mexx går in i våran egen bubbla. Det är bara vi och ingen annan. När vi ridit över mållinjen så är vi kontaktbar igen. Men när det bara är vi, då är det som allra bäst! Den känslan klår ingenting annat.

Som ni märker har det hänt en hel del på mindre än två år. Jag har ridit i lite drygt tre år, ska man sammanfatta den tiden med några ord - den bästa tiden i mitt liv!




2009





2011


Samma älskade häst, samma lilla tjej, samma underbara känsla. ♥

Imorgon är det städdag i stallet och jag har jouren. Ska rida Mexx en sväng på dagen också, måste börja träna programdelar ur lite nya program ;)

/ Johanna

26 maj - Fråga


Jag vet att det är dålig paint kvalité :)
För er som inte ser:

Är Mexx din ponny eller är det ridskolans? Har aldrig riktigt förstått det ;)

Nu reder vi ut det här :) Mexx har stått på ridskolan i flera år, är en ponny som går allt från handikappverksamthet upp till tävlingat, en riktig allround ponny med andra ord :) Hur som helst, nu har vi (eller mamma) köpt Mexx så den 1 juni blir han min alldeles egna ponny. Under sommaren har vi han hemma på bete och sen till hösten får vi se om vi hamnar på ridskolan eller någon annanstans :)

/ Johanna

26 maj - Tävlingsmöte

Idag slutade jag kring två, följde med Emil och Christoffer ner på stan en sväng då :)

Åkte hem en snabbis för sen åkte jag och mamma ner på tävlingsmöte. Riktigt roligt att träffa alla härliga tjejer och kille! ;)
Vart en jättebra träff med god mat och goda kakor! Personligen tycker jag Åsbygden är en jättebra klubb att tävla för, vi har ett jättebra hopplag och riktigt bra sammanhållning, superhärliga personer! :)

/ Johanna


26 maj - What a horse..

Lilla Marikan var så fin idag. Hon bjöd på så otroligt mycket när vi skrittade. Jag kände verkligen hur hon sköt till i varje steg. Så underbar hon är. Sen red vi in på en liten skogsväg där jag körde Mysan i söndags. Marika var pigg och vi galopperade jättemycket. På vägen tillbaka kände jag hur hon hoppade lite över en vattenpöl som var som ett vattenhinder. Finaste tjejen. På vägen hem var hon jättefin i formen. Blev så stolt över henne.
observera gammal bild.
/ Hanna

25 maj - En vanlig dag.

Idag har det varit en helt vanlig dag, skolan, stan en sväng och kolla på klänning, cyklade hem. :)
På lunchen ringde dom och sa att mina skyltar jag beställt var klara, beställde dom i måndags och redan klar! Cyklade förbi och hämtade dom, vart riktigt nöjd, bjuder på en bild nedan :)


Skylt till Mexx lädergrimma och dressyrsadeln :)

/ Johanna

24 maj - Underbara häst.

Sånna gånger som idag kan jag undra vad hästmänniskor menar med en sönderriden ridskoleponny.
Förvisso så kan Mon Ami upplevas på det sättet. Men idag var det något som var annorlunda.
Från att jag tog över henne från ryttaren som red innan. Så var hon helt annorlunda.
Hon var inte sur som hon kan vara, utan helt enkelt riktigt schysst. När jag satt upp var det som en pusselbit.
Det kändes som att vi verkligen klickade idag. När jag kortade tyglarna kände jag hur hon inte bara krökte på nacken, utan verkligen trampade under sig. När lektionen nästan var slut så kunde jag höja händerna lite, för att få en korrekt handställning, utan att hon ryckte upp huvet. Och jag fick till en jättefin öppna genom att vinkla innerhanden och driva lite med innerskänkel.. hon lydde minsta vink.
är verkligen supernöjd. finaste ponnyn.
(väldigt dålig bild..)
/ Hanna

23 maj - Världens bästa! ♥

Idag har jag ridit världens bästa Mexx!
Jag kände redan när jag satt upp att han var med på noterna, red även på ett nytt bett, ett tredelat med fasta ringar och i min dressyrsadel. Han vart hur fin som helst, och galoppen vart ridbar! Idag var det riktigt roligt att rida. Mamma min red Sven på kandar och han vart också jättefin, min duktiga mamma! Köpte även ett fint täcke till Mexxen idag :)

Jag är otroligt lycklig just nu, för jag har världens bästa ponny och världens bästa "ponnymamma"! ;)

/ Johanna

22 maj - Skön dag

Idag har varit en otroligt skön dag! Var en sväng till Ås och pussade på Mexx i hagen. :)
Hemma har jag och mamma städat, tvättat, satt blommor, skrattat, ätit glass och bara myst ute i solen!
Jag har tvättat upp mitt vita, röda och blåa schabrak och lindorna till.

Imorgon ska jag rida kl. 16 ist för 19, mamma ska nämligen på kurs på Wången så då rider vi lite tidigare ist. Dagen tillbringas på travet med klassen, vi ska köra och få HLR-utbilning! Superskönt, tänk om man fick gå runt i hästklader varje skoldag ;)

Nu ska jag och mamma äta glass! Tänkte lägga upp min tävlingsplanering för säsongen så får ni se!

22 Maj - Mysig dag, med fint väder.

Idag har jag och Jessika kört hem till hennes föräldrar. Blev väll 2,5 mil kanske..
Var jättekul att köra Mys idag. Hon skötte sig fint. Eftersom att jag tokkörde lite genom alla vattenpölar i skogen påväg dit så fick vi tvätta vagnen där.
När vi kom tillbaka så tog jag in Marika. Den nya hästen i hagen, Sefyr. Hade sparkat henne så vi fick tvätta och klippa bort lite hovskägg. Men det ska nog bli bra.
Vi red en sväng och hon var ju inte halt så..
När jag kom tillbaka så tog jag in Kajsa för att kolla såatt han inte hade sparkat henne oxå.
Hon får alltid kusar vid ljuvren på sommar och när jag borstade bort dom så kollade jag på handen och då var den blodig. Dom biter henne så mycket :(
Annars har det var en fin dag. :)

/ Hanna

21 maj - Nordsvenskar

Jag tyckte att det var dags att lyfta fram nordsvensken lite, framförallt den gamla brukshästen.
Har hört från många håll att "brukshästar hade man förr i tiden", "dom behövs inte längre", "dom kan bara dra vagn".
Nordsvenskar är en väldigt flexibel ras som blir lite vad man gör dom till. Eftersom att de har olika form och är olika grova så kan man aldrig tala för alla. Ingen är den andra lik. Visst, de flesta kan dra vagn om man kör in dom.
Finns ju de nordisar som är livrädda för det också. Och det här med dressyr, dom är chanslösa ? Eller hur ?
Nej, faktiskt inte. Eftersom att jag rider Marika. Hon har blivit tränad lite dressyr förut, men hon kan ändå byta galopp, trava näääästan på stället. Hon gör jättefina öppnor, slutor, skänkelvikningar, bakdelsvändingar, framdelsvändningar och ryggningar. Sätter du dig på en ridskoleponny som har fått jobbet att lära ut detta, det är inte ens säkert att ponnyn du hamnar på ryggar när du ber den. Det är inte alls många ridskoleponnyer som kan ha en sån energi och samtidigt kunna samla sig. Och ja, de kan jobba i en form. Sen kommer man till en del med hoppning. Och har du aldrig hoppat nordisen, då är det klart att den inte kan ta en felfri runda på 0.90 meter.
Men är den hopptränad och hoppat ganska mycket, då tar den en runda på en meter. ALLA hästar kan hoppa. Sen är det höjden, tekniken och hur säker hästen är som avgör lite på vilken höjd den kommer upp i. Ett halvblod har ju självklart större förutsättningar att klättra på höjderna än en nordis. Det är ju bara att kolla på rasen i sig.
Men är man en osäker hoppare kan det faktiskt vara bättre med en stadig och orädd nordis som kan ta dig runt på höjder under metern. Än ett stort nervigt halvblod som kan hoppa över hus.
När du väljer häst måste du ju självklart kolla på vad rasen har för förutsättningar och fördelar och nackdelar.
Sen är det ju upp till personen som ska ha hästen att välja efter vad den vill syssla med.
Men jag har nog inte stött på bättre häst än Marika. Och hon är en nordsvensk ? Självklart ! :)
Kajsa, jag och Marika.

/ Hanna

21 maj - Bilder från Ånge.

Här kommer det bilder fotade av Hanna. :)
Bilderna är klickbara!

  

  

  

  



21 maj - Körning.

Eftersom att Johanna redan skrivit om den här dagen i Ånge så, jag skriver väll om vad jag ska göra imorn istället.
Imorgon ska jag då åka ut till hästarna och köra.
Kanske blir att jag rider någon av dom oxå.
Kommer nog lite bilder sen dagen lite senare kväll oxå

/Hanna

21 maj - Tävling!

Idag har jag, Hanna, mamma och Mexx varit på tävling i Ånge. Felfri runda i 80 cm och rosett. Trillade tyvärr av i 90, stilhoppning, synd eftersom jag va så pepp!

Nu ska vi iväg på middag men ni får ett längre inlägg imorgon eller ikväll. Mamma har filmat och Hanna har fotat hela dagen. Eventuellt kanske Hanna lägger upp lite bilder ikväll? Hur som helst, vänta er en bildbomb sen ;)
Nu tar jag mig en glass och sätter mig i bilen, bra innan middag!

Hejar även på Ronja och Sofia som är och tävlar ponnydressyr i Matfors idag, heja heja! :D





världens allra finaste ponny ♥

/ Johanna

20 maj - Sängen

Nu ligger jag och Hanna i sängen. Maten och alla grejer för imorgon är packade. 3 kameror är nedpackade, så ni får räkna med bilder sedan! Vi beräknar att åka från Ås kl. 8. Nu ska vi sova. Godnatt! / Johanna


20 maj - Kameran!

Nu beger jag och mamma oss utan på en shoppingtur. Vet inte riktigt vad vi kommer införskaffa oss men när mamma kom hem igår så berättade hon att kameran är klar på reparation. Så nu är kameran sprillans ny och redo att ta många bilder imorgon i Ånge. För er som missat det så startar jag 80 cm, (fd. LD, Clear Round) och 90 cm (fd. LC, Stilhoppning). Ska bli riktigt roligt att hoppa stilhoppning, har dock inte hundra koll på hur det går till men så gott som. :)

Packar ner grön såpan och lite annat tjofs också så åker vi ut mot Ås sedan för att packa in i tävlingsskåpet och göra klart allt inför imorgon. Tror också att Hanna sover här inatt, mys! :)


min nikon d60, har ett sigma 18-200 mm objektiv

/ Johanna

Maskeradhoppning

Tänkte meddela att jag anmält mig till maskeradhoppningen som ridskolan anordnar den 4 juni.
Det är en clear round hoppning, vilket innebär att man inte blir placerad, träningstävling helt enkelt !
Ryttare: Hanna Engström
Häst: Råryds Mon Ami
Höjd: 0.80 och 0.90 meter.

Johanna har också anmält sig. :)

Ryttare: Johanna Bergqvist
Häst: Vallas Mexx, såklart :)
Höjd: 1m

/ Hanna

19 maj - Sommarbete och Regn

Idag åkte jag ut till stallet direkt efter skolan.
När vi skulle hämta hästarna i hagen så kom Marika till mig, man blir så glad.
Sen borstade jag och myste lite med den gamla damen.
Här om dan kom Agne också till hagen och idag när vi stod och borstade så kom den sista hästen, minns inte vad den hette nu ! :)
Men när vi red iväg galopperade Mariella längs stängslet och ropade efter mamma, sen kom Mys (Mystic Charmer) och Agne efter, dom var så söta så !
Väl ute så var Marika först seg, sen blev hon så pigg att hon knappt gick att hålla.
Vi blev tyvärr anföllna av det envisa spöregnet här uppe i jämtland och hagel kom det också, skitväder !
Efter att vi hade släppt ut hästarna så stod jag och kollade på våran lilla bruna flock på 6 hästar, så fina djur allihop.
Sen åkte jag vidare till ridskolan, putsade Mon Ami´s träns och städade Mexx´s benskydd.
Eftersom att Mon Ami har sommarexem så satte jag på henne eksemtäcket och borstade Felizia lite, hon blir inte borstad något nu eftersom att hon är halt och står.
Jag hjälpte även till lite på lektionerna med hindren.
Passade på att visa min absoluta favoritbild på Marika. Den tog jag förra sommaren, samma dag som hon fölade.

/ Hanna

19 maj - Tävlings outfit!

Jag är sjuk idag också och blir hemma och fixar inför helgen, samt försöker få till bloggen.. Jag är ganska otekninsk.. hehe!

Så här ser troligen helgens oufit ut, :)

Ryttare:
Kavaj: Svart från Hööks (har alltid den när jag hoppar ifall jag skulle trilla av ;))
Ridbyxor: Vita Pikeur
Stövlar: Svarta med blingbling från Hööks
Hjälm: Svart sammet
Skjorta: Vit tävlingspolo, Mountain Horse
Strumpor: Globen
Rosett: Ingen, blir nog bara en fläta
Örhängen: Vita pärlor
Plastrong: Ingen
Sporrar: Silvriga med bling bling på

Häst:
Träns: Svart från Lyckås
Pannband: Böjt swarovski från Häst & Hund
Sadel: Stübben
Schabrak: Vitt med blå passpoal
Benskydd: Vita Catago
Benlindor: Inga
Boots: Inga

Som vanligt då ;)


Lite halvtråkig bild från i söndags, men eftersom att våran
systemkamera är inne på lagning så får ni stå ut med denna. Blir nog
Hanna som får stå för dom mesta bilderna kommande tid.

/ Johanna

Tillägg: Är även anmäld till ABKoRs hopptävlingar den 2 juni nu. Har anmält mig till LD och LB, men vi får se hur det slutar, lär hinna ångra mig några gånger ;)

Hiss!

Jag måste bara hissa min dressyrsadel, en Prestige Venus D. Jag tyckte inte alls om den från början, tyckte den var alldeles för liten i sätet. Men efter att Ronjas mamma Åsa varit och ändrat om min sits litegrann så känns den helt underbar. Känner mig som en riktig dressyrryttare. ;) Plus att det ligger superbra på Mexx :)



/ Johanna


18 maj - Sjukling

Idag har jag varit hemma från skolan för att jag är sjuk! :(
Får se om jag kan rida imorgon, skulle träna hoppning inför helgens tävlingar i Ånge.

Igår fick jag rida Ronjas ponny Kurant. Det var jätteroligt och lärorikt, han var så känslig och fin. Ronja red sin andra ponny Max. Jag fick jobba lite serpentinbågar och sen galoppera lite på volt och öka på långsidorna. Var superkul! :)

Nu ska jag äta lite, ta en alvedon, krypa ner i sängen och försöka bli frisk till i helgen!



lägger upp en bild på världens bästa!

/ Johanna

Hanna

Hej på er !
Jag heter Hanna och är 14 år, jag bor därimot mitt i staden Östersund.
Jag var 1 ½ år när jag bestämde mig för att jag ville börja rida.
Det var då dock lite tidigt att börja rida på ridskola i den åldern, och vi hade ingen annan vi kände som hade en liten ponny som jag fick åka runt på någon gång ibland. Jag fick vänta tills jag fyllde fyra, om jag slängde nappen (som var min stora kärlek i barndomsåren), så skulle jag få börja rida. Suget efter hästar var så stort att jag helt enkelt slängde min älskade napp, sa hejdå och hälsade mitt nya liv välkommet, nämligen hästlivet.
Sen jag var fyra år har jag suttit på ponnyer och hästar på Ås Ridskola. Våren 2009 sökte jag efter medryttarhäst. Jag sökte en ponny i kategori C, D eller möjligtvis en liten storhäst. Jag fick två svar på min annons, det ena var en fjording som var B-ponny och den andra var en Welsh Cob, tror jag iallafall. Båda var B-ponnyer och jag var helst säker på att, dom var för små. Den ena ponnyn hade dom en maxgräns på hur lång och hur mycket jag fick väga för att rida. Eftersom att jag var 10 centimeter för lång och växte så att det knakade så var det inget för mig. Jag åkte och provred fjordingen, Tussan hon var ganska gammal men mycket pigg. Första gången blev jag kär. Hade inte ridit B-ponny på säkert tre år och hon var otroligt söt och bockade och busade när vi skulle galoppera. Jag red henne några gånger, hoppade lite med henne.
Sen en gång var hon jätte rädd för blåsten och för det som fladdrade, den gången ramlade jag av två gånger.
Jag ville ha en trygg ponny som var säker ute eftersom att jag var ovan vid att inte ha väggar och tak där jag red.
Då insåg jag att den här ponnyn, hon passar inte mig.
Jag var utan häst ett litet tag tills mamma började rida hos sin jobbarkompis.
Hon hade 2 Nordsvenska ston och ett hingstföl. Jag red hos henne för första gången dagen då första snön kom under hösten/vintern 2009. Marika, 17 år brukade hon bara låna ut till de dom hon sett rida. Men jag fick rida henne. Jag blev kär, jag tror att det är det som kallas "kärlek vid första ögonkastet". Hon var helt enkelt underbar !
Andra gången jag red där fick jag rida det andra stoet, Kajsa som var 11 år då. Hon var en helt annan häst. När vi skulle galoppera så trängde hon sig förbi Marika och bockade. När jag red först gick det bättre. Men det var fortfarande Marika jag var fäst vid. Marika fick bära runt på mig mycket efter det. Hon testade mig, stack med mig. Tills vi fann varandra ordentligt. Nu gör hon aldrig så mot mig och när jag står och borstar eller myser med henne så får man alltid en mule mot kinden. Jag har även lärt mig köra.
2010 tog jag grönt kort och deltog i RM i ås. Jag vann dressyren, LB:1 på hästen Råryds Mon ami som är ett New forest sto på 12 år. Hoppning red jag på Johannas ponny, Vallas Mexx. I år red jag både hoppning och dressyr LB:1 i RM på Mon ami, Mon ami är lite osäker i hinderdelen och det blev av den anledningen uteslutning i hoppningen, men dressyren gick bättre. Km;et red jag dressyren på Mon ami LA:1. Löste min första tävlingslicens gjorde jag i år. Då tävlade jag också för första gången lokalt på Mon Ami.
Ganska mycket info om mig !
Ha det bra :)
gamla bloggen hittar ni här.

Johanna

Jag heter då Johanna Bergqvist och är 16 år. Jag bor en bit utanför Östersund, nämligen i Torvalla By. Jag går i skolan på Prolympia, men har sökt Ekonomi på Wargentinskolan till hösten. :)
Jag och Hanna har denna blogg tillsammans för att kunna läsa vad vi gjort varje dag osv. och för att vi ska bli bättre på att uppdatera har vi den tillsammans. Vill du se tidigare tränings- och tävlingsresultat så kan du besöka min tidigare blogg här.

Jag började rida för lite drygt 3 år sedan. Då började på Sörbygården, ett ställe med Islandshästar, jättemysigt! Där lärde jag mig en hel del, men efter lite mer än ett halvår så började jag på Ås Ridskola. Efter lite drygt ett halvår ridandes där började jag tävla C-ponny stoet Maya Piraya i mestadels dressyr men även lite hoppning. Hon blev sedan halt under en tid och jag började tävla ridskoleponnyn Vallas Mexx i hoppning. Jag fastnade mer och mer för Mexx och började rida honom på helgerna också. Men vi förstod ju att jag kan inte tävla ridskoleponny om jag vill komma någon vart. Vi började leta hästar och hittade några trevliga, men det var en vi fastnade för speciellt, nämligen Mexx. Han var till salu eftersom han bara var inhyrd utav ridskolan. Allt eftersom vi började tävla mer hoppning, dressyr och utvecklades tillsammans förstod vi vilken underbar ponny han var. Han går handikapplektioner på ridskolan och tävlar med mig. En genomsnäll ponny! Så den 1 juni blir Mexx min alldeles egna! :)

Vallas Mexx är en New-Forest valack, D-ponny, som är 9 år, e: Xandino RNF 89. Mexx älskar att hoppa och gör alltid sitt bästa. Vi har startat upptill LB (1m) och har placeringar och vinster upp till LC (90 cm). Jag och Mexx har även börjat fungera i dressyren och där har vi startat upp till LB med fina procent. Mexx är en bra allroundponny med ett hjärta av guld! ♥



 
 
 
värd att älskas till tusen!

bloglovin
RSS 2.0